Sunday, May 29, 2011

Bukti JAKIM mengatakan Wahabi/Salafi adalah Ahli Sunnah!

Mungkin ramai dari kalangan kita yang telah mengetahui pendapat atau prinsip JAKIM berkenaan Wahhabi. Adapun, kali ini saya ingin menambah maklumat tentang hal ini dengan menukil dari sebuah buku keluaran JAKIM yang bertajuk "PENJELASAN ISTILAH YANG BOLEH MEMBAWA PENYELEWENGAN AKIDAH." Boleh lihat gambar muka hadapan buku ini di bawah:



Salah satu bab yang dimuatkan ke dalam buku ini ialah bab "SALAFI/AKIDAH SALAF/WAHABI" pada halaman 19 dan 20. Kenyataannya seperti berikut:


Pada garisan merah itu, tertulis bahawa: "AKIDAH BERKENAAN ADALAH AKIDAH AHLI SUNNAH". Ini menunjukkan bahawa pihak JAKIM tidak 'mengeluarkan' Salafi/Wahabi daripada wilayah Ahli Sunnah, bahkan tergolong di dalamnya. Kenyataan ini dikuatkan lagi pada pada halaman 20 seperti gambar di bawah:


"MENURUT PENDAPAT PANEL KAJIAN AKIDAH JAKIM, WAHABI ATAU SALAFI  ADALAH TIDAK TERKELUAR DARI AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH." Kenyataan ini sekaligus menafikan dakwaan golongan yang tidak bertanggungjawab yang mengatakan bahawa Wahabi/Salafi terkeluar dari Ahli Sunnah dan termasuk di dalam kelompok kumpulan sesat. 

WALLAHUALAM!

SEBARKAN
______________________________________________________________________________

INFORMASI

[1] Untuk memaca hukum hakam selanjutnya, anda boleh klik link di bawah:


[2] Anda semua boleh dapatkan kuliah Ustaz Fathul Bari berkenaan sunnah dan isu semasa berkaitan. Klik link di bawah:


LAMAN WEB RASMI KAMI: www.1manhajsalaf.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment