Wednesday, April 27, 2011

Hukum Menggunakan "tasbih" untuk bertasbih?

Pertanyaan: Apa hukum bertasbih dengan menggunakan tasbih?

Jawaban: Kami tidak mengetahui dasarnya dalam syariat yang suci tentang bertasbih dengan menggunakan tasbih, maka sebaiknya tidak bertasbih dengan menggunakan tasbih dan cukup seperti yang telah disyariatkan, iaitu bertasbih dengan menggunakan jari.

[Fatawa Islamiyah Li Majmu'ah min al Ulama al-Afadhil, 2/336, Syekh Ibn Baz]




Pertanyaan: Apa hukum tasbih yang dimaksudkan untuk mengingatkan pembawanya terhadap Allah?

Jawaban: Jika tasbih itu diyakini seseorang bahawa dalam penggunaannya mengandungi keutamaan, atau bahawa tasbih itu merupakan salah satu sarana untuk berzikir kepada Allah SWT, maka itu adalah bid'ah. Tapi bila menggunakannya dianggap boleh, atau untuk menghitung sesuatu yang perlu dihitungnya, maka ini termasuk perkara yang boleh. Tapi bila menganggapnya termasuk perkara agama dan untuk mendekatkan diri kepada Allah, maka termasuk bid'ah yang diada-adakan.

Yang lebih utama adalah bertasbih dan menghitungnya dengan menggunakan jari tangan atau lainnya. Ini yang semestinya dilakukan. Adapun menganggap bahawa menggunakan tasbih mengandungi keutamaan, sebagaimana yang diyakini oleh sebahagian para sufi dan para pengikutnya, sehingga mereka membawa tasbih-tasbih besar yang dikalungkan di leher mereka, maka hal ini termasuk riya' jika dilihat dari salah satu sisi. Di samping itu, hal ini tidak ada dasarnya dalam syariat, sehingga memakainya dan menggunakannya menjadi bid'ah yang diada-adakan.

[Nur'ala ad-Darb, Fatawa Fadhilah Syaikh Shalih bin Fauzan al-Fauzan, 1/81]

______________________________________________________________________________

INFORMASI

[1] Untuk memaca hukum hakam selanjutnya, anda boleh klik link di bawah:


[2] Anda semua boleh dapatkan kuliah Ustaz Fathul Bari berkenaan sunnah dan isu semasa berkaitan. Klik link di bawah:


LAMAN WEB RASMI KAMI: www.1manhajsalaf.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment