Soalan: Kami di Kuwait mengadakan Mau'izah (ceramah/tazkirah) selepas empat rakaat daripada solat qiam (tarawih), adakah ianya diperbolehkan dan jika boleh bagaimanakah cara yang sewajarnya dilakukan?
Jawapan:
Pada pandangan saya hendaklah ianya TIDAK DILAKUKAN kerana:
Pertama: Ianya tidak berasal daripada petunjuk Salaf
Kedua: Bahawa sebahagian manusia suka untuk melakukan Tahajjud maka dia hendak segera pulang ke rumahnya, maka dengan mengadakan (tazkirah) ini akan menyebabkan adanya halangan, membosankan mereka, dan memaksa mereka untuk mendengar mau'izah ini sedangkan mau'izah itu jika tidak diterima maka mudaratnya lebih besar daripada manfaatnya.
Oleh sebab ini Nabi sallallahu 'alaihi wa 'ala Alihi wa Sallam menjarakkan masa mau'izah kepada para Sahabat serta tidak memberatkan mereka dan tidak mengulang-ulang. Maka aku berpendapat meninggalkannya (tazkirah) lebih utama.
Jika Imam hendak memberikan juga nasihat dan peringatan ini maka hendaklah dilakukan pada akhir sekali setelah selesai kesemua solat supaya orang ramai mempunyai pilihan sama ada untuk mendengar atau untuk bersurai.
Sumber: Liqa' Bab al-Maftuh, 5/227
OLEH: FAQIH AL-ZAMAN IBN USAIMIN R.H
TERJEMAHAN: MUHAMMAD ASRIE B. SOBRI
______________________________________________________________________________
INFORMASI
[1] Untuk membaca hukum hakam selanjutnya, anda boleh klik link di bawah:
[2] Anda semua boleh dapatkan kuliah Ustaz Fathul Bari berkenaan sunnah dan isu semasa berkaitan. Klik link di bawah:
LAMAN WEB RASMI KAMI: www.1manhajsalaf.blogspot.com
http://www.scribd.com/doc/58361060/JAWI-mengiktiraf-Manhaj-Salaf
Jawapan:
Pada pandangan saya hendaklah ianya TIDAK DILAKUKAN kerana:
Pertama: Ianya tidak berasal daripada petunjuk Salaf
Kedua: Bahawa sebahagian manusia suka untuk melakukan Tahajjud maka dia hendak segera pulang ke rumahnya, maka dengan mengadakan (tazkirah) ini akan menyebabkan adanya halangan, membosankan mereka, dan memaksa mereka untuk mendengar mau'izah ini sedangkan mau'izah itu jika tidak diterima maka mudaratnya lebih besar daripada manfaatnya.
Oleh sebab ini Nabi sallallahu 'alaihi wa 'ala Alihi wa Sallam menjarakkan masa mau'izah kepada para Sahabat serta tidak memberatkan mereka dan tidak mengulang-ulang. Maka aku berpendapat meninggalkannya (tazkirah) lebih utama.
Jika Imam hendak memberikan juga nasihat dan peringatan ini maka hendaklah dilakukan pada akhir sekali setelah selesai kesemua solat supaya orang ramai mempunyai pilihan sama ada untuk mendengar atau untuk bersurai.
Sumber: Liqa' Bab al-Maftuh, 5/227
OLEH: FAQIH AL-ZAMAN IBN USAIMIN R.H
TERJEMAHAN: MUHAMMAD ASRIE B. SOBRI
______________________________________________________________________________
INFORMASI
[1] Untuk membaca hukum hakam selanjutnya, anda boleh klik link di bawah:
- http://www.facebook.com/1manhajsalaf
[2] Anda semua boleh dapatkan kuliah Ustaz Fathul Bari berkenaan sunnah dan isu semasa berkaitan. Klik link di bawah:
- http://www.facebook.com/ufbchannel?ref=ts
LAMAN WEB RASMI KAMI: www.1manhajsalaf.blogspot.com
http://www.scribd.com/doc/58361060/JAWI-mengiktiraf-Manhaj-Salaf
0 comments:
Post a Comment