Tuesday, June 7, 2011

Mawlid / perayaan Syekh Muhammad bin Abdul Wahhab (Wahhabi) ?

Alhamdulillah, sempat menjawab syubhah yang  merupakan salah faham oleh pihak-pihak tertentu atau sebenarnya sengaja ditimbulkan tentang isu muktamar / hari minggu Shaikh Muhammad bin Abdul Wahab rhm yang diadakan di Arab Saudi sebelum ini.

Di sini, saya bawakan beberapa lampiran yang telah menimbulkan kekeliruaan terhadap muktamar / hari minggu Shaikh Muhammad rhm.







Di antara kenyataan mereka yang menemplak muktamar ini:

Program ini diadakan di Riyadh, Saudi Arabia di bawah kelolaan University Islam (ala za’mihi) Muhammad Ibn Sa’ud Al-Islamiyah. Program yang berslogankan perayaan menyambut ” Minggu Muhammad Abdul Wahhab” ini diadakan selama seminggu bertujuan mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab dan memperingati sumbangan serta mempunyai agenda tersendiri supaya hasil daripada perbentangan dari para pembentang , Muhammad Ibn Abdul Wahhab digelar sebagai Mujaddid. Golongan al-Wahhabiyah di Saudi ini menjemput seramai 150 peserta daripada Saudi sendiri dan Luar Saudi.

Kemudian: (tujuh hari -tujuh malam nii…..masyaAllah …ada dalilnya nii?…kenape tak 40 hari saja ya???? he…he….dasar badwi)

________________________________________

Maka, Alhamdulillah, saya mengumpulkan beberapa penjelasan daripada Syekh berkenaan shubhah ini, di antaranya:

Shaikh Abdel Aziz Aal Abdel Latif:

http://alabdulltif.net/index.php?option=com_ftawa&task=view&id=15739




Soalan: Kenapa Arab Saudi membenarkan perayaan peringatan bin Muhammad Abdul Wahhab dalam sebuah persidangan/muktamar, sehingga membayar ratusan ribu untuk itu, dan tidak membenarkan untuk kami merayakan peringatan Maulid dari Rasulullah SAW? Siapa yang lebih patut menerima itu (perayaan): Rasulullah SAW atau Muhammad bin Abdul Wahhab? Ini adalah soalan daripada beberapa orang ilmuwan di Damsyik, tolong beri kami jawapan.
 

Jawapan: Segala pujian hanya bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW. Minggu Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab hanya sebuah persidangan/muktamar akademik yang diadakan pada tahun 1400 Hijriah, di bawah pengawasan Universiti Islam Imam Muhammad bin Sa'ud di Riyadh,


terdiri daripada sejumlah peneliti berkenaan dakwah Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab di dalam hal kemunculannya, pengaruhnya dan wujudnya keraguan di sekitarnya bersama sanggahannya. Selain itu, karya-karya shaikh Muhammad bin Abdul Wahhab dicetak setelah dikumpul dan disusun.


Perbezaan di antara persidangan dan perayaan Maulid Nabi sudah jelas, seperti minggu Muhammad bin Abdul Wahhab, ianya bukanlah perbuatan ibadah itu sendiri, apa yang dimaksudkan dengannya adalah untuk memberitahu tentang dakwah ini dan bagi menegakkan keadilan untuk menghidupkannya kembali; juga, minggu shaikh tidak berulang lagi atau kembali seperti halnya dengan orang-orang yang merayakan Maulid Nabi, cenderung (melakukannya) setiap tahun, sedangkan minggu ini dilakukan seperempat abad yang lalu, dan telah berakhir.

Shaikh Ibn Uthaimeen -rahimahullah-:
 

Shaikh ditanya: Apakah perbezaan antara apa yang disebut "Minggu Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab"-Rahimahullah, dan perayaan Maulid Nabi, sebagai yang kedua adalah dikutuk, sedangkan yang pertama adalah tidak?


Shaikh menjawab: "Perbezaan antara mereka -menurut pengetahuan kami- adalah dari dua sisi: Yang pertama adalah: minggu Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab -Rahimahullah Ta'ala- tidak dilakukan sebagai sarana untuk lebih dekat kepada Allah-Azza wa Jal- , hanya bertujuan untuk menghilangkan keraguan yang ada di dalam hati beberapa orang terhadap lelaki ini, dan untuk menunjukkan apa yang Allah telah memberkati kaum Muslim melalui lelaki ini. Yang kedua ialah: pada minggu Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab -Rahimahullah- tidak berulang lagi dan kembali (setiap tahun) seperti halnya dengan Perayaan, ianya adalah sesuatu yang telah dijelaskan kepada rakyat, hal-hal yang tertulis di dalamnya, dan kebenaran tentang lelaki ini, yang tidak diketahui sebelumnya, ditunjukkan kepada orang ramai, maka ia berakhir. "

Dia juga mengatakan dalam al Liqa '-Bab al-Maftuh
 
Soalan: Orang-orang yang melakukan Bid'ah berkata: anda memperingati beberapa individu atau seperti minggu Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab - rahimahullah-, mereka berkata: apa yang kita lakukan adalah sama dengan itu, dan Rasul-sallam Assalam-lebih besar dari Imam Muhammad.


Jawapan: Utusan Allah lebih besar dari sekalian manusia, tetapi amaran Utusan (sallallahu alaihi wa sallam) tidak khusus untuk malam ini. Saya telah sebutkan kepada anda dahulu, bahawa setiap perlakuan ibadah termasuk amaran Rasulullah-, ini dari satu sudut, dan daripada sudut yang lain: minggu Muhammad bin Abdul Wahhab, apakah ia dibuat menjadi perayaan yang kembali dilakukan? kita berkata: ini bukanlah perayaan,dan perayaan adalah sesuatu yang kembali dilakukan , anda melakukan perayaan ini (iaitu Maulid) yang kembali dilakukan setiap tahun, dan ini adalah mungkar, itu sebabnya, jika suatu hari seseorang berdiri dan berbicara tentang misi Rasul SAW dan dia melawat, kami tidak akan memanggilnya Ahli Bid'ah, tetapi untuk membuatnya menjadi sebuah perayaan yang kembali dilakukan setiap tahun seperti perayaan keagamaan Idul Fitri dan Idul al Al-Adha, maka ini adalah mungkar, dan jika kita menganggap bahawa minggu Muhammad bin Abdul Wahhab itu salah, apakah itu bererti kita membandingkan salah dengan salah? kami tidak.

Berdasarkan dua jawapan dari Syekh yang dirahmati, jelas kita melihat bahawa ini hanya sekadar hari minggu bukanlah perayaan tahunan seperti yang disalah anggap kebanyakan orang, sepatutnya kita sebagai seorang Muslim, harus berpegang teguh dengan firman Allah:


Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kalian orang fasik dengan membawa berita, maka telitilah berita itu agar kalian tidak memberikan keputusan kepada suatu kaum tanpa pengetahun sehingga kalian akan menyesali diri atas apa yang telah kalian kerjakan.(QS al-Hujurat [49]: 6)


Kesimpulan: Kumpulan pencinta bid'ah dah jadi sungguh terdesak hingga sanggup menuduh ulama' yang menghadiri simposium Muhammad bin Abdil Wahhab sebagai menghadiri mawlidnya, hingga ini pun dijadikan dalil untuk membolehkan sambutan Mawlid Nabi. Kejadian itu sudah lama berlaku dan hanya sekali sahaja. Inilah kejahilan sesiapa yang memusuhi As-Sunnah, dan memfitnah Rasulullah. Demi memburukkan musuh mereka yang bertunjang akidah Salafiyah, hujah sebegini dhaif dan naif pun sanggup digunakan.

http://muawiyah90.blogspot.com/2011/02/mawlid-perayaan-syekh-muhammad-bin.html

2 comments:

Unknown said...

assalammualaikum...
saudara,saya mungkinlah seorang yang fasik dalam beragama kerana ilmu saya tidaklah sehebat anda....
tetapi saya ingin bertanyakan soalan kepada saudara mengapa seorang ahli bidaah itu dianggap terkutuk...
sedangkan ramai remaja pada hari ini masih gagal untuk bersolat dan bayak melakukan perkara2 mungkar...
tetapi tidak pula dianggap sebagai orang yang terkutuk..
minta penjelasan??

Anonymous said...

Acara bukan golongannya bid'ah

Post a Comment